Dodano: 17 stycznia 2024
Ekosystem, gatunki zagrożone, OZE (Odnawialne Źródła Energii), bioróżnorodność, system segregacji odpadów… zrozumienie tych zagadnień jest wyzwaniem dla dorosłych, nie wspominając już o najmłodszych. A to m.in. od ich edukacji zależeć będzie przyszłość naszej planety. Dzięki takim akcjom społecznym jak „Kubusiowi Przyjaciele Natury” rozmowy o środowisku i życiu w zgodzie z naturą stają się prostsze nawet dla dzieci, a zrozumienie konceptu zielonej energii przestaje być skomplikowane.
Zielona energia jest w życiu każdego z nas
Liczby pokazują, że temat zielonej energii w Polsce jest priorytetem zarówno dla specjalistów, jak i ogółu społeczeństwa. Już w czerwcu 2023 r. OZE1 stanowiły aż 40% całkowitej mocy elektrycznej zainstalowanej w Polsce. Do wygenerowania przynajmniej 15% energii z OZE już w 2020 roku zobligowała nas Unia Europejska. Kierunek zmian odzwierciedlają również dane dotyczące udziału energii elektrycznej z węgla, który w przeciągu roku spadł o 8%2. Jak tworzyć konstruktywną narrację dotyczącą zielonej energii – taką, która nie będzie oparta na strachu? Jak z myślą o dzieciach rozmawiać o zmianach klimatu?
Z pomocą przychodzi program edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury” – akcja, dzięki której dzieci w wieku przedszkolnym i uczniowie szkół podstawowych dowiadują się, jak ważna jest przyroda, dlaczego każdy z nas jest związany z naturą oraz jak dbać o środowisko. Wszystkie te kwestie są omówione w specjalnych scenariuszach zajęć dla przedszkoli oraz klas I-III szkół podstawowych, przygotowanych we współpracy z UNEP/GRID-Warszawa.
Bezpłatne materiały pozwalają nauczycielom szkolnym i przedszkolnym zapoznać dzieci z ekologią. Jednym z najważniejszych zagadnień obecnego świata jest właśnie OZE – zielona energia.
Wiedza o planecie wpływa na obecne i przyszłe pokolenia
Jak opowiedzieć dzieciom, czym jest zielona energia? Konieczne będzie sięgnięcie do sprawdzonych źródeł, aby wystrzegać się fake newsów i niepotwierdzonych informacji. Podstawową wiedzę można uzyskać na stronach ministerialnych3, które m.in. przedstawiają definicję Odnawialnych Źródeł Energii za ustawą z 2015 roku:
odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
W ramach tegorocznej edycji programu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury” powstały różne scenariusze lekcji na tematy związane z naturą i środowiskiem, stworzone z myślą o potrzebach dzieci, w tym również scenariusz o zielonej energii. Program tych zajęć zachęca dzieci i opiekunów do edukacji poprzez doświadczanie. Podczas zajęć o zielonej energii dzieci zgłębią tajniki odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii i będą mogły zdobyć odznakę “Kubusiowego Przyjaciela Natury”.
– Najlepszą formą nauki jest zabawa, a najlepszym sposobem na przyswajanie trudnych treści jest ubranie ich w angażujące aktywności. Dzięki temu dzieci nie zauważają, kiedy się uczą. W ten sposób dość skomplikowane pojęcia związane z zieloną energią, funkcjonowaniem ekosystemów i szeroko rozumianą ekologią są przez nie łatwo przyswajane i rozumiane. Co więcej, na dalszym etapie edukacji, kojarzą się z pozytywnym doświadczeniem. To bardzo ważny czynnik w procesie kształtowania proekologicznych postaw i nawyków już od najmłodszych lat. Dzięki temu dzieci mogą wcielić się w rolę inicjatorów rodzinnych zabaw i aktywności, a nawet zmian w codziennym funkcjonowaniu domu, które bardziej sprzyjają proekologicznym zachowaniom – komentuje Urszula Młodnicka, psycholog, ekspert współpracujący z programem „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.